مصرف تنها یک نوشیدنی انرژی زا ممکن است عملکرد عروق را مختل کند

6 نوامبر 2018- بر اساس مطالعه ای که در نشست علمی انجمن قلب آمریکا در شیکاگو ارائه شد، مصرف تنها یک نوشیدنی انرژی زا ممکن است تأثیرات مضری بر عملکرد رگ های خونی داشته باشد.
این مطالعه با بررسی افراد غیر سیگاری، جوان و سالم نشان داد که عملکرد رگ های خونی یا عملکرد اندوتلیال شرکت کنندگان پس از مدت زمان کوتاهی از مصرف یک نوشیدنی انرژی زا، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
تحقیقات پیشین ارتباط مصرف این نوشیدنی ها را با اثرات نامطلوب سلامت، از جمله شرایط مرتبط با اعصاب، قلب و معده نشان داده اند. برخی محققان فکر می کنند که اثرات نامطلوب این نوشیدنی ها بر سیستم قلبی عروقی ممکن است به اثرات آنها بر عملکرد اندوتلیال مربوط باشد.
دکتر Higgins از دانشکده ی پزشکی مک گاورن در UTHealth در هوستون و همکارانش برای بررسی این موضوع از 44 فرد سالم، غیر سیگاری که در دهه ی 20 زندگی خود بودند، ثبت نام و قبل از مصرف نوشیدنی انرژی زا، عملکرد اندوتلیال آنها را بررسی کردند. سپس به آنها یک نوشیدنی انرژی زای 24 اونسی داده و 90 دقیقه بعد از نوشیدن آن، عملکرد اندوتلیال این افراد را بررسی نمودند.
محققان شاخص اتساع وابسته به جریان سرخرگی یا FMD شرکت کنندگان را که نشان دهنده سلامت کلی عروق خونی است، بررسی کردند.
قبل از مصرف نوشیدنی انرژی زا، شاخص FMD به طور متوسط 5.1 درصد بود، اما بعد از مصرف نوشیدنی، این شاخص به 2.8 درصد کاهش یافت که نشان دهنده اختلال در عملکرد اندوتلیال است.
دکتر Higgins و تیمش فکر می کنند که این تاثیر منفی بر عملکرد عروقی ممکن است به اثر ترکیبی از مواد موجود در این نوشیدنیها از جمله کافئین، قند تائورین و سایر مواد گیاهی، بر لایه ی پوشاننده ی عروق یعنی اندوتلیوم مرتبط باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20181106/Consuming-just-a-single-energy-drink-may-disrupt-vascular-function.aspx